Jan Malisz – skrzypce, basy, lira korbowa, akordeon, śpiew; Zuzanna Malisz – śpiew, basy, baraban, bęben obręczowy; Kacper Malisz – pierwsze skrzypce, basy, nyckelharpa; Adam Klocek – wiolonczela
Kapela Maliszów udowodnia, że tradycja nie jest muzealnym reliktem, ale żywą tkanką, która może przybrać najróżniejszy kształt. Przypomina także, że młodość może zachwycić dojrzałością, a jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia. Na repertuar koncertu złożą się utwory pochodzące z albumu „Mazurki Niepojęte”. To nowa wizja muzyki ludowej, bardzo silnie opartej na tradycji, jednak z przeważającym udziałem kreacji twórczej. Podstawą repertuaru są transowe melodie mazurkowe, komponowane przez ojca i syna – Jana i Kacpra. Powstały one z inspiracji tradycyjną muzyką Karpat i powiatu gorlickiego, gdzie muzycy mieszkają. Muzyka ta grana jest tradycyjnie, czyli na skrzypcach, basach i bębnie w sposób archaiczny z pewną dozą wolności, radości i improwizacji. Melodiom towarzyszy Zuzanna Malisz, śpiewająca fenomenalnym białym głosem. Z kolei pierwszy skrzypek zespołu Kacper Malisz, to wyjątkowo utalentowany solista o wysokich umiejętnościach improwizacyjnych. Poziom wirtuozerii i umiejętności piętnastoletniego skrzypka wynosi go do elitarnej grupy najciekawszych skrzypków sceny folkowej ostatnich lat. Niewiarygodna dojrzałość głosu i wspaniałe poczucie rytmu Zuzanny wraz z nieskończoną wyobraźnią lidera, a zarazem ojca pozostałych członków zespołu – Jana, stawia Kapelę Maliszów pośród najciekawszych odkryć na scenie muzycznej Polski i za granicą. Kapela nie odtwarza jedynie starych melodii, ale tworzy także autorskie utwory w tym stylu, udowadniając, że tzw. muzyka tradycyjna jest nadal żywa i na swój sposób „nowa”. Można powiedzieć, że beskidzcy artyści mają tę muzykę w sercu, co daje się wysłyszeć – i zobaczyć! – podczas żywiołowych koncertów.
„Pamiętam jak przez mgłę, że mama, chodząc po domu, nuciła sobie cichutko albo śpiewała głośno na weselu. Zabieram wiec Zuzię i Kacpra w świat mojego dzieciństwa, żeby go poznali chociaż w małej części, aby ich również zainspirował”. (Jan Malisz)
„Polska muzyka ludowa bywa dla osób nieprzygotowanych trudna w odbiorze. Ale to, co grają Malisze, jest tak energetyczne, tak pięknie skrojone, że ma ogromną szansę trafić do publiczności w każdej przestrzeni geograficznej”. (Tomasz Janas, juror Festiwalu Nowa Tradycja, polskieradio.pl)
„Niepojęte są te Mazurki i rodzina Maliszów, nie dziwią zachwyty, doskonałe miejsca na listach przebojów muzyki świata, aplauz na koncertach. Będziemy czekać niecierpliwie na następną!” (Maria Baliszewska, muzykatradycyjna.pl)
MIEJSCE | Galeria Klimaty, Mięćmierz
WSTĘP WOLNY
ADAM KLOCEK – Dyrygent i wiolonczelista, laureat Grammy Award 2014, określony przez Krzysztofa Pendereckiego jako „jeden z najbardziej obiecujących dyrygentów młodszej generacji”. Pełni funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kaliskiej, dyrektora artystycznego orkiestry Młoda Polska Filharmonia, Filharmonii Częstochowskiej i Puławskiego Festiwalu Muzycznego Wszystkie Strony Świata. W roku 2004 artysta wygrał konkurs na stanowisko dyrygenta–asystenta Maestro Jana Lathama-Koeniga, dyrektora artystycznego Filharmonii Wrocławskiej i festiwalu Vratislavia Cantans. Głównym nurtem rozwoju artysty stała się jednak kariera wiolonczelowa. Jako laureat licznych konkursów wiolonczelowych oraz nagród i stypendiów występuje w liczących się ośrodkach muzycznych. Plany koncertowe ostatnich lat objęły m.in. zaproszenie do udziału w pierwszym wykonaniu pod batutą kompozytora „Concerto grosso” Krzysztofa Pendereckiego. Za premierowe nagranie „Concerto grosso” z orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita artysta otrzymał nagrodę Fryderyk 2002. Wraz z Leszkiem Możdżerem występował w duecie określonym przez BBC jako „sensational”, którego płyta została bestsellerem roku 2005. Impulsem do ponownego zajęcia się dyrygenturą było zetknięcie ze sztuką dyrygencką jednego z najwybitniejszych dyrygentów XX wieku — Carlosa Kleibera. Dyrygował większością orkiestr symfonicznych w Polsce, w tym Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej. Stale współpracuje ze Zbigniewem Preisnerem. Album „Preisner’s Voices” (SONY Music) z udziałem artysty otrzymał status potrójnej platynowej płyty. Wydany jesienią 2012 roku album „Night in Calisia” (Włodek Pawlik) z udziałem światowej sławy trębacza jazzowego Randy Breckera otrzymał najwyższe muzyczne wyróżnienie: Grammy Award 2014, uzyskując również status podwójnej platynowej płyty. Członek honorowy Związku Kompozytorów Rosyjskich. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej 2013 i Srebrnym Medalem Gloria Artis 2014.
ZNAJDŹ NAS